Markt en maatschappij vragen een voedselketen die van boer tot bord meerwaarde biedt, duurzaam is en de marge eerlijk verdeelt tussen ketenpartijen. Dat vereist vernieuwing van de voedselketen. Dat was de conclusie op de vierde congresdag van Foodvision 2012.
Nieuwe ketens stonden centraal tijdens deze congresdag van Foodvision 2012, een congres over het produceren, creëren en consumeren van gezonde voeding die eind juni in Veghel werd gehouden. Toonaangevende sprekers gaven hun visie over veranderingen in voedselketens.
Voorman Cees ‘t Hart van Royal FrieslandCampina gaf aan hoe de keten meerwaarde kan realiseren. Hij benadrukte dat een keten met meerwaarde begint op het boerenbedrijf.
Daan van Doorn (voorzitter Verbond van Den Bosch) stelde dat duurzaam vlees de start is van nieuwe vleesketens. De veehouderij moet in zijn visie een volledige omslag maken naar duurzaam. “Een alternatief is er niet.” Dat betekent geen vrijblijvendheid, maar bindende afspraken in de hele keten. Alleen zo is een robuuste keten te realiseren, betoogde hij.
ZLTO-voorzitter Hans Huijbers ging in op het begrip eerlijke keten. De consument speelt daarin een belangrijke rol, stelde hij. Want door de mate waarin consumenten verantwoord consumeren, kan de boer of tuinder verantwoord produceren. Anderzijds houdt een eerlijke keten in dat de consument eerlijke informatie krijgt over producten en dat daar bijvoorbeeld geen overbodige toevoegingen in zitten.
Ondernemers zelf aan zet
De kansen voor nieuwe voedselketens zijn groot. Want de markt vraagt erom. Daarom is een nieuwe, slimme manier van samenwerking nodig in de keten, stelden de inleiders. Ondernemers moeten dat zelf doen.
Algemeen