Bettinehoeve opende 30 maart een tweede, nieuwe poederfabriek. De twee torens samen zijn goed voor 10.000 ton poeder, en volgens plan zitten zij in 2026 vol.
De president van Emmi Group Konrad Graber opende de poederfabriek eind vorige week officieel. In november werd de eerste melk hier al verwerkt tot poeder, die met name naar China gaat; rechtstreeks of via klanten in Australië die eindproducten aan China leveren. Sybren Ewijk, managing director van Bettinehoeve, dat voor 100 procent in handen is van Emmi Groep in Zwitserland, ziet drie groeisegmenten voor geitenmelkpoeder, specifiek voor het hoge kwaliteitsproduct dat Nederlandse boeren produceren.
Waar komt de groei in poedermelk vandaan?
Ewijk: “De meeste poeder gaat in babyvoeding naar China. Nu is de laatste jaren het geboortecijfer in Azië flink achteruit gegaan, wat druk zet op het segment. Maar de keuze valt steeds meer op een premium geitenmelkartikel in plaats van op een regulier koeproduct. Bovendien is de perceptie van geit en geitenmelk goed, of je nu in het Westen of in Azië leeft. Dus we verwachten groei. En die hebben wij met name te danken aan het hoge kwaliteitsproduct. Verder zien wij voor geitenmelkpoeder mogelijkheden in de ouderenvoeding wat zich met name in Azië snel uitbreidt en in sportvoeding, wat nu nog een erg kleine markt is en zich concentreert in Amerika en Zuid-Korea, maar dat groeiende is. We hebben ons portfolio uitgebreid met magere geitenmelkpoeder waardoor we andere klanten kunnen bedienen. De geitenroom zetten we af bij onze zusterbedrijven van Emmi in Engeland en Amerika die geitenboter en -yoghurt produceren. Zo realiseren we meer regiospreiding en richten we ons naast China ook op andere landen in Azië, Europa en Amerika.”
Hoe gaan jullie die groei invullen?
Ewijk: “Stapje voor stapje willen we groeien. Als we willen kunnen we de fabriek morgen op 80 procent hebben draaien, maar zeker nu geitenmelk er niet in overvloed is vinden we dat niet slim; we willen ook een goede melkprijs kunnen uitbetalen. Elk jaar zoeken we 2 tot 3 miljoen liter melk extra, bovenop de melk van onze huidige 60 leveranciers. Die groei komt nu deels uit Nederland; vanuit biologisch omgeschakelde of van andere partijen overgekomen geitenhouders. Ook hebben we aanwas in België en voor een stukje flexibiliteit kopen we melk in van derden.”
In 2021 betaalde Bettinehoeve een lage melkprijs uit, in 2022 een hoge. Waar heeft dat mee te maken?
Ewijk: “De lage prijs lag geheel aan de afzet van onze zachte kaas, die door corona flink geraakt werd. Maar die kaas bracht de melkprijs in 2022 ook weer naar boven. Zachte kaas heeft weinig te verduren van de inflatiecrisis die er nu is, we konden 14 procent groeien ten opzicht van het slechte jaar 2021. We betalen uit wat we kunnen en soms heb je dan een jaar waarin je veel uit te leggen hebt, maar soms ook kun je wat meer doen dan een ander. We verwachten in zachte kaas een groei van 3 tot 4 procent per jaar, die met name in de export zit. In de afgelopen tijd hebben we een 120 grams verse geitenkaasrolletje Bettine garlic geïntroduceerd en ook de Bettine No3, een 500 grams driehoek witschimmel gerijpt kaasje.”
Jullie steken in op groei en hebben graag Nederlandse kwaliteitsmelk. Hoe kunnen geitenhouders dat realiseren nu de sector op slot zit?
Ewijk: “Er moet perspectief komen zodat geitenhouders een bedrijf kunnen realiseren dat duurzaam is op zowel economisch gebied als voor de omgeving en het klimaat. Zodat ze ook over 10 jaar nog een gezond bedrijf hebben. . Vanuit de NGZO zit Bettinehoeve aan tafel bij onderhandelingen over het Landbouwakkoord. Daar pleiten we voor dat perspectief, en voor een gelijk speelveld in de EU zodat we Nederland niet uit de markt prijzen. Daarnaast moeten ondernemers de ruimte krijgen om te innoveren en daarmee problemen op te lossen. Dit past ook bij Bettinehoeve: we willen dicht bij de boer staan en een vertrouwensrelatie creëren, wij geloven erin dat dat op lange termijn geitenhouders aantrekt.”
Op de foto staan van links naar rechts Konrad Graber (voorzitter Raad van Bestuur Emmi Group), Robin Barraclough (Executive Vice President Europe Emmi Group), Mark Verheijen (burgemeester Etten-Leur) en Sybren Ewijk (Managing Director Bettinehoeve & Emmi Nutritional Solutions (ENS)).
Foto: Bettinehoeve