Constant van Saltbommel, ijsmaker van Huberts’ Food uit Meppel, zag de productie van eiwitrijk ijs voor dialysepatiënten als een nobele taak toen hij daar vier jaar geleden voor gevraagd werd. Door een cocreatie met Ausnutria verrijkt Huberts’ Food het ijs nu ook met eiwit uit geitenmelk. Zijn zoon Victor en tevens vijfde generatie ondernemer, werkt hard aan het uitbreiden van de doelgroep.
De familie Huberts uit Meppel maakt al sinds 1922 ijs. Dat begon als ijscofabriek en bestaat nu uit een ijssalon en een brasserie in het centrum van Meppel. Ziekenhuisgroep Isala, met locaties in Zwolle en Meppel, wilde zijn dialysepatiënten eens op iets anders trakteren dan medische voeding, en vroeg Huberts of zij eiwitrijk ijs konden maken. Dat lukte. Sinds juli 2022 produceert Victor van Saltbommel met zijn eigen onderneming Huberts’ Food eiwitrijk ijs.
Het begon met ijs van koemelk. Hoe kwam geitenmelk erbij?
“Het gaat op dit moment alleen om eiwit uit geitenmelk, die we toevoegen aan het ijsje van koemelk. De productmanager van Ausnutria zag op LinkedIn dat wij een eiwitrijk ijsje van koemelk maakten voor de medische wereld. Daarin zijn zij erg geïnteresseerd, want Ausnutria is op zoek naar andere toepassingen van geitenmelk naast babyvoeding. Zij vroegen ons of wij met hun eiwitproducten wilden experimenteren. Ausnutria is toen het wei-eiwitconcentraat gaan doorontwikkelen en wij zijn gaan testen met het maken van ijs met dat ingrediënt. De basis van het ijsje is koemelk dat we verrijken met wpc 80 – wei-proteïneconcentraat met 80 procent eiwitten uit geitenmelk. We mogen de claim ‘eiwitrijk’ op de verpakking zetten omdat er behoorlijk veel extra eiwit in zit. Het koemelkijs is verrijkt met 10 gram eiwit per verpakking van 90 gram. Dat is 3 à 4 keer zoveel als in ‘normaal’ roomijs en komt neer op 11 procent per 100 gram.”
Huberts’ Food is de eerste die dergelijk ijs maakt?
“Ik denk dat we de enige zijn die een lekker eiwitrijk ijsje maken inderdaad, en zeker een dat verrijkt is met geiteneiwit. Dit is een innovatie. Door het vele eiwit krijgt ijs al snel een kauwgomachtige structuur. Maar het is ons gelukt om dat te voorkomen. Het mooie is dat je de grote hoeveelheid eiwit niet proeft. Het is gewoon een lekkere traktatie, en dan een verantwoorde optie. Naast het ijs, vind ik ook de samenwerking met Ausnutria uniek. Dat zo’n internationaal opererend bedrijf en marktleider op gebied van geitenzuivel, samenwerkt met een calimero als Huberts’ Food – heel bijzonder. Wij liften op die grote naam mee. Ausnutria wilde het ijs meenemen naar de Gulfood in Dubai, de grootste voedselbeurs ter wereld. Het was op dat moment niet onze intentie om met het ijs naar het buitenland te gaan, maar het was een geweldige ervaring.”
Voor wie precies maken jullie dit ijs?
“In eerste instantie maakten we dit ijs op aanvraag, voor de dialysepatiënten van de Isala-ziekenhuizen. Maar het ondernemen zit in mij. Ik wil mezelf bewijzen, het anders doen en word daarbij gedreven door een sociale interesse. Ik wil goeddoen met voeding. Ik zie ook kansen voor het ijs breder in de medische wereld, denk aan revalidatiecentra en ouderenzorg. Bekend is dat eiwit het herstel na een operatie of behandeling bevordert en dat het de ligduur in een ziekenhuisbed verkort. Ook bijvoorbeeld voor ouderen met het risico op ondervoeding is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten een aandachtspunt. De Isala-ziekenhuizen, het Medisch Universitair Centrum Maastricht, ziekenhuizen in Harderwijk, Groningen en Emmen hebben dit ijs in hun assortiment en in een aantal andere is het op dit moment op proef.Ook in de sportwereld kan dit ijs aanslaan en een aanvulling zijn voor mensen die een verhoogde eiwitinname nastreven. Het is voor hen een keer iets anders dan een shake, en de lichtere verteerbaarheid van geitenmelk maakt het dubbel interessant. Bij Sportcentrum Papendal beoordelen topsporters het momenteel.”
Hoe groot is de onderneming nu en wat is je streven?
“Tot nu toe hebben we driemaal een batch van 10.000 ijsjes geproduceerd. We hebben nog geen vast afzetkanaal waar het eiwitrijke geitenijs naartoe gaat. Dit jaar streef ik naar een groeifactor drie en die groei moet zo doorzetten. Nu bedienen we vijf ziekenhuizen, maar dat moet elk ziekenhuis worden. En ook zorginstellingen moeten het allemaal via hun groothandel kunnen krijgen. Verder wil ik ook naar sportkantines en cateringlocaties. In het bedrijfsrestaurant van Scania is het bijvoorbeeld verkrijgbaar – het vermindert de trek, verbetert de concentratie en behoudt de spiermassa. Op dit moment heb ik contact met supermarkten en ik kan me ook voorstellen dat boerderijwinkels ons ijs gaan verkopen.”
Welke productontwikkeling voorzie je?
“Huberts’ Food heeft de focus op lekker en eiwitrijk. Dat is nu ijs, misschien komen daar later andere producten bij. Een volgende variant zou een 100 procent geitenijsje kunnen zijn, ook eiwitrijk natuurlijk. Dan gaan de gezondheidsvoordelen van geitenzuivel nog meer gelden, zoals de lichtere verteerbaarheid, en worden we nog interessanter voor het segment gezond en sport.Die geitenvariant zou echt iets nieuws zijn. Daarvoor verwacht ik ook in het buitenland afzet. India bijvoorbeeld, omdat de koe daar heilig is, en er enorm veel mensen wonen. Uiteindelijk moeten we internationaal denken, maar laten we hier beginnen en vooral eerst werken aan naamsbekendheid en verkrijgbaarheid.”
Kunnen geitenhouders iets doen om de ontwikkeling te stimuleren?
“De gezondheidsvoordelen van geitenmelk zijn echt iets unieks. Geitenmelk ligt dichter bij mensenmelk dan koemelk. De gemakkelijke verteerbaarheid maakt het superinteressant voor sporters. Bovendien is functionele voeding een trend en kan extra eiwit helpen bij het herstel of het tegengaan van ondervoeding. Het zou geweldig zijn als mensen geitenmelk in hun dagelijks leven gaan nuttigen, of dat nou is in de vorm van kaas, kwark, pudding, hangop of ijs. Het zou helpen als iedereen het verhaal over de gezondheidsvoordelen blijft herhalen. Natuurlijk, het blijft een ijsje, een verwennerij. Maar met dit ijsje mag je jezelf belonen omdat het een verantwoorde optie is.”
Ausnutria en Huberts’ Food
Productmanager bij Ausnutria Gertjan Veldhuis herinnert zich nog goed het eerste telefoongesprek dat hij met Victor van Saltbommel had. “Het was een heel spontaan gesprek en ik vroeg hem of we samen iets konden doen rondom het eiwit verrijkte ijs dat zij maakten, maar dan op basis van geitenmelk. Huberts’ Food kon eerst niet goed uit de voeten met ons geiteneiwitpreparaat, maar nadat we dat hebben doorontwikkeld naar een hoger eiwitpercentage lukte het Victor om er ontzettend lekker ijs van te maken. Ons netwerk ligt vooral buiten Europa – in het Midden-Oosten, China, Azië en ook Amerika is interesse in met eiwit verrijkte producten.”Nu is het unieke ijs nog geen grote afzetmarkt voor Ausnutria, maar Veldhuis denkt dat dat gaat veranderen. “Op de Gulfood in Dubai in februari was er veel belangstelling voor het ijs. Met name omdat er extra eiwit uit geitenmelk in zit maar je niet proeft dat het hoog-eiwit is. We hopen met diverse partijen een deal te sluiten en grotere volumes te kunnen gaan maken.”