Achtergrond

Marktontwikkelplan voor biologisch omvat vijf pilaren

BioNederland heeft vijf pilaren opgesteld om biologisch te laten groeien in Nederland. Elise Bijkerk van BioNederland vertelde daarover tijdens de studiedag van belangenvereniging De Groene Geit.

 

De overheid heeft de visie om het biologisch areaal en marktaandeel te laten groeien tot 15 procent in 2030. “Dan is een groei van 30 procent per jaar nodig, dat is fors”, zei Bijkerk, die sinds mei 2024 directeur marktontwikkeling is bij BioNederland. “Wij als sector moeten de voorvechter zijn voor biologisch, dat zullen anderen niet voor ons doen.”

Relevantie creëren

De vijf strategische pijlers die Bijkerk samen met bestuurslid van BioNederland Pieter Dirven opstelde, moeten helpen die groei te halen. Uitgangspunt daarbij is dat mensen een reden moeten hebben om biologisch te kopen. “Het is dus belangrijk om relevantie te creëren. Te laten weten dat biologisch problemen kan oplossen”, aldus Bijkerk.

Vijf pilaren

De vijf pilaren richten zich op zowel consumenten als retail:
1. Maak bio relevanter als duurzaamheids- en gezondheidsoplossing voor de consument;
2. Maak bio aantrekkelijker en toegankelijker voor de consument;
3. Zorg dat bio een strategisch onderdeel wordt in de duurzaamheidsaanpak van retailers;
4. Maak bio beschikbaarder en zichtbaarder in retail;
5. Werk meer samen met versnellers.
Bij die laatste pilaar stelt Bijkerk zich voor om samen te werken met partijen die misschien niet 100 procent bij de biologische gedachte aansluiten, maar die wel de consument bereiken die duurzaamheidsgevoelig is.
Andere acties zouden kunnen zijn om in supermarkten te staan en producten te laten proeven, een bio dinerweek op te zetten waarin ook de horeca betrokken wordt, een netwerkdiner voor stakeholders, of het uitbreiden van de bioproductverkiezing.

Simpeler

Verder ging Bijkerk in op de communicatie die BioNederland wil inzetten. “Biologisch is complex. We hebben jaren geprobeerd om alles te vertellen, maar ik betwijfel of dat consumenten veel wijzer heeft gemaakt. We willen nu een simpelere boodschap brengen. Het niet gebruiken van pesticiden in de biologische landbouw is hierbij bijvoorbeeld een thema waar we ons op gaan richten.”

Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Meer over:
Achtergrond
Deel dit bericht: WhatsApp Facebook

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief