Eind 2014 hadden 302 mensen een beroep op de stichting Q-support gedaan. Van de mensen die een beroep deden op Q-support is 75 procent op eigen initiatief bij de stichting terechtgekomen. Slechts 2 procent is via de huisarts naar Q-support verwezen.
Meer dan de helft van de patiënten die zich heeft aangemeld ondervindt chronische vermoeidheid als gevolg van Q-koorts. Voor patiëntentrajecten, voorlichting en bereik van patiënten is in totaal 6,2 miljoen euro gereserveerd. Hiervan was tot eind 2014 voor 672.000 euro uitgegeven. Dat staat in het jaarverslag over 2014 van de stichting dat minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Eind 2014 hadden 302 mensen een beroep op Q-support gedaan. In ongeveer een kwart van de gevallen waren mensen tevreden wanneer hun vraag werd beantwoord, of wanneer alleen maar een luisterend oor werd geboden. Bij een kleine groep mensen heeft eenmalig een bezoek van de medisch adviseur plaatsgevonden. Daarmee was voor hen voldoende ondersteuning geboden. Het overgrote deel is door het intaketeam thuis bezocht. Zo’n team bestaat uit een door Q-support geschoolde procesregisseur en een ervaringsdeskundige; iemand die zelf Q-koorts heeft gehad. Na de intake is in vrijwel alle gevallen een begeleidingstraject gestart. Daarin is de patiënt begeleid bij het zoeken naar de voor hem of haar juiste hulp, maatwerk dus. Er zijn ongeveer 220 van dergelijke trajecten opgestart in 2014, een groot deel daarvan loopt nog door in 2015. Wekelijks komen er nieuwe aanmeldingen binnen. (AgriHolland)
Algemeen