In haar rapport over geitenzuivel stelt ABN AMRO dat zij het prijsniveau van afgelopen jaar niet structureel van aard achten. De markt zal ook weer normaliseren, zo staat er. De komende jaren zal blijken hoe bestendig de markt is en wat het ‘nieuwe normaal’ is.
2013 en 2014 waren voor geitenhouders uitstekende, en voor verwerkers van geitenzuivel dure jaren. De toegenomen afzetmogelijkheden, mede het gevolg van investeringen van verwerkers in nieuwe producten en markten, leidde tot krapte op de Nederlandse markt en stuwde de melkprijs omhoog. Dat heeft, naar mening van de bank, de positie van Nederlandse geitenzuivel structureel verbeterd.
Het rapport schrijft verder: Het gezinsinkomen op melkgeitenbedrijven is in 2014 fors gestegen en wordt door het Landbouw-Economisch Instituut geraamd op gemiddeld € 230.000,-. De variatie tussen bedrijven is enorm en bedraagt zo maar € 0,10 per kilogram melk ofwel € 100.000,- voor een gezinsbedrijf. Deze verschillen zijn een gevolg van bedrijfsstructuur, vakmanschap, ondernemerschap en focus. En uiten zich in verschil in kwaliteit, in- en verkoopprijzen en efficiency.
De gunstige resultaten van afgelopen jaren zijn welkom, vindt ABN AMRO, omdat tot 2012 op veel bedrijven is ontspaard en onvoldoende kon worden gereserveerd voor noodzakelijke investeringen. Sinds 2012 zijn bedrijven weer in staat om de financiële buffers aan te sterken en het bedrijf te optimaliseren. Ook wordt geïnvesteerd in bedrijfsontwikkeling.
Melken | Melkprijs