Babyvoeding producent Ausnutria Dairy Corporation Ltd. behaalde in 2020 een omzet van 1 miljard. Dat is 18,6 procent meer dan in 2019. De winst steeg met 15 procent naar 135,8 miljoen. Ook lanceerden zij in 2020 het Ausnutria Nutrition instituut en zijn twee nieuwe fabrieken in ontwikkeling.
De groei van het bedrijf is wel afgevlakt vergeleken met 2019. COVID-19 heeft een tijdelijk effect op de ontwikkeling van het bedrijf, aldus Bart van der Meer, bestuursvoorzitter van Ausnutria Corporation Ltd. Van der Meer: “De marktpositie van ons merk Kabrita is door de lock-down in China begin 2020 onder druk komen te staan en zal tijd nodig hebben om zich te herstellen. Ook buiten China zagen we de negatieve effecten van COVID-19.”
Ausnutria produceert onder andere het merk Kabrita, baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk. In het tweede kwartaal van 2020 verhoogde het bedrijf de aanvoer van verse geitenmelk om de beschikbaarheid van bepaalde sleutelingrediënten voor Kabrita te vergroten. De marktprijzen en afzet van de bijproducten die daarbij ontstaan kwamen door de pandemie onder druk te staan.
Toekomst
Ausnutria wil in de komende jaren in Heerenveen een “Goat Excellence Center” realiseren. In 2020 heeft Ausnutria Nederland onder andere het Ausnutria Nutrition Institute gelanceerd. Het doel van het instituut is onder andere om samen met gezondheids- en voedingsdeskundigen het wetenschappelijk onderzoek naar kindervoeding en de nutritionele samenstelling van geitenmelk te bevorderen.
In 2020 zijn ook verschillende investeringsprojecten gestart en afgerond om de fabrieken in Kampen, Ommen en Leeuwarden toekomstbestendig te maken. Zowel de nieuwe blikfabriek, die in samenwerking met Trivium gebouwd wordt, en de nieuwe ultrafiltratiefabriek voor het produceren van geiten wei proteïne concentraat (WPC), zijn waarschijnlijk medio 2021 operationeel. Beide fabrieken worden in Heerenveen gebouwd, naast de huidige Ausnutria fabriek.