ABZ Diervoeding heeft 2020 afgesloten met een financieel resultaat van bijna 4,2 miljoen euro. Dat is het hoogste resultaat sinds de oprichting van het bedrijf in 2013. De helft van het resultaat wordt door middel van een nabetaling uitgekeerd aan de leden. De afzet van geitenvoeders steeg in 2020 met 20 procent.
Afgelopen jaar bestond boekhoudkundig uit 53 weken. De extra week zorgde voor ongeveer 2 procent meer omzet en afzet voor het bedrijf. Gecorrigeerd naar 52 weken is het afzetvolume op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019. In het afgelopen jaar werd 613.000 ton mengvoeders en in totaal 715.000 ton diervoeders verkocht. De krimp in afzet van varkensvoeders werd gecompenseerd door meer afzet in herkauwers- en pluimveevoeders.
Geitenvoeders
De afzet van geitenvoeders is sterk gestegen in 2020. “Het gaat om een toename van ruim 20 procent,” aldus Marcel Roordink, algemeen directeur van ABZ. “Dat komt vooral doordat er veel nieuwe klanten bij zijn gekomen. De meeste komen bij ons door mond-tot-mond reclame van andere tevreden klanten. De afzet van geitenvoeders is tot nu toe elk jaar gestegen.”
Ook is ABZ Diervoeding bezig geweest met vernieuwde samenstellingen voor geitenvoeders. De resultaten hiervan zijn positief, zo vermeld het jaarverslag. Er is in 2020 in het assortiment geitenvoeders extra focus gelegd op darmgezondheid en brokkwaliteit. Roordink: “We focussen veel op maatwerk voer dat past bij de doelstellingen van de geitenhouder. We kijken ook naar het technisch resultaat daarvan.”