Melken

ABN Amro: Nederlandse geitenmelk hoort in bovenste marktsegment

Nederlandse geitenmelk heeft de potentie om zich in het bovenste segment van de markt te positioneren. Dat schrijft ABN Amro in haar sectorupdate, de ‘Visie op Agrarisch’, die onlangs uitkwam.
De bank verwacht dat de komende jaren de productie van geitenmelk verder groeit door de toename van de gemiddelde bedrijfsgrootte. De afzet van geitenmelk trekt aan door de grotere afzetmogelijkheden van geitenkaas en door een verdere rationalisering van de geitenzuivelindustrie.
De marktpositionering van geitenmelk kan worden verbeterd door productontwikkeling en door beter gebruik te maken van het thema ‘op duurzame wijze geproduceerd’. Door productontwikkeling kunnen hoogwaardigere en meer onderscheidende zuivelproducten uit de melk worden gemaakt en wordt de afhankelijkheid van de export van halffabricaten en onbewerkte grondstoffen minder groot.

Van het merendeel van de Nederlandse geitenmelk wordt kaas gemaakt.


De melkgeitenhouderij heeft een positief imago bij de consument. Het is van belang om tot een duurzame afzet van boventallige geitenlammeren te komen en om aandacht aan de afzet van geitenvlees te besteden.

Over de auteur: Wilma Wolters
Wilma groeide op tussen koeien en paarden, en vond dat geweldig. Ze volgde de Hogere Agrarische School in Dronten, studeerde nog 2 jaar aan de...
Meer over:
Melken
Deel dit bericht: WhatsApp Facebook

Melkprijzen

NieuwsbriefGeitenmelkprijsvergelijking uitgevoerd door AgriMedia bv.
Bekijk de melkprijzen

Nieuwsbrief Geitenhouderij

Nieuwsbrief