Nederlandse geitenmelk heeft de potentie om zich in het bovenste segment van de markt te positioneren. Dat schrijft ABN Amro in haar sectorupdate, de ‘Visie op Agrarisch’, die onlangs uitkwam.
De bank verwacht dat de komende jaren de productie van geitenmelk verder groeit door de toename van de gemiddelde bedrijfsgrootte. De afzet van geitenmelk trekt aan door de grotere afzetmogelijkheden van geitenkaas en door een verdere rationalisering van de geitenzuivelindustrie.
De marktpositionering van geitenmelk kan worden verbeterd door productontwikkeling en door beter gebruik te maken van het thema ‘op duurzame wijze geproduceerd’. Door productontwikkeling kunnen hoogwaardigere en meer onderscheidende zuivelproducten uit de melk worden gemaakt en wordt de afhankelijkheid van de export van halffabricaten en onbewerkte grondstoffen minder groot.
De melkgeitenhouderij heeft een positief imago bij de consument. Het is van belang om tot een duurzame afzet van boventallige geitenlammeren te komen en om aandacht aan de afzet van geitenvlees te besteden.