Tijdens het Nationaal Geiten Event 2018 is ‘Ontdek de geit’ gelanceerd. Aanleiding is de onbekendheid van de geitensector. Bovendien wil de sector transparant communiceren, ook over de uitdagingen waar ze hard aan werkt.
“Het is tijd dat we ons verhaal vertellen. Het verhaal over onze ondernemers, producten en natuurlijk de geit,” aldus Gerrit Verhoeven, biologisch melkgeitenhouder en voormalig voorzitter van de Organic Goatmilk Coöperatie. Hij gaf vandaag het startschot voor het initiatief
Nederland kan de komende tijd op verschillende manieren de geit gaan ontdekken. De sector ontwikkelde een website en zal sociale media inzetten om de bekendheid van de sector te vergroten en de dialoog aan te gaan. Bovendien is er een toolkit ontwikkeld met communicatiematerialen voor geitenhouders en zuivelaars, bijvoorbeeld om gasten op open dagen zo goed mogelijk te informeren.
Aanleiding voor het initiatief zijn ook de uitdagingen waar de sector hard aan werkt. Denk aan vragen rondom de uitkomsten van het onderzoek ‘Veehouderij en Gezondheid Omwonenden’ (VGO) van het RIVM en de zorg rondom bokjes. Verhoeven: “Deze onderwerpen maken het extra belangrijk om als sector eenduidig en transparant te communiceren. De sector wil laten zien hoe ze aan deze uitdagingen werkt. Dat doet ze o.a. door middel van een duurzaamheidsprogramma, waar de website ook informatie over biedt.”
Verhoeven hoopt dat ‘Ontdek de geit’ mensen nieuwsgierig maakt naar de sector en haar producten. “Wij zijn een eigenzinnige en innovatieve sector met veel trotse boeren en bedrijven. Wij hopen dat de komende maanden meer mensen gaan ontdekken waar onze sector voor staat.
‘Ontdek de Geit’ is een initiatief van de Duurzame GeitenZuivel Keten. Uniek voor dit initiatief is dat hierin boeren en geitenzuivelondernemingen samenwerken.