Tegen de trend in van een afvlakkende markt voor zuigelingenvoeding in haar belangrijkste markt China, laat Ausnutria over de eerste negen maanden van 2019 opnieuw sterke groeicijfers zien. De Nederlandse onderneming heeft vertrouwen in verdere groei.
De omzet steeg tot en met het derde kwartaal in 2019 met 24 procent naar € 602M. De nettowinst nam met 68 procent toe tot € 85M. Naast de aanhoudende groei van de omzet wordt het resultaat gedreven door een sterke groei van de eigen merken, waarbij Kabrita (kindervoeding op basis van geitenmelk, waarin Ausnutria wereldmarktleider is) de aanjager is.
Ausnutria heeft, aldus Bart van der Meer (CEO), vertrouwen in de verdere groei en resultaatontwikkeling en is in een afrondend stadium voor wat betreft de fase 2-investeringen in Heerenveen. Deze investeringen zullen in totaliteit een omvang hebben van € 150 tot 200 miljoen en een extra werkgelegenheid creëren van 150 fte bovenop de huidige vaste krachten van 700 die vandaag de dag binnen het Nederlandse concern werkzaam zijn.
Verdere bouw
Als gevolg van de toetsing aan de nieuwe stikstof- en PFAS-norm lopen de vergunningen enige vertraging op. Ausnutria verwacht echter geen problemen binnen de in 2013 afgegeven bouw- en milieuvergunningen en is inmiddels met de implementatie van ultrafiltratie in Heerenveen begonnen. Het Nederlandse hoofdkantoor van Ausnutria zal over enkele jaren weer gevestigd worden in Heerenveen (thans Zwolle). Dit is onderdeel van de investeringsplannen 2020-2022.