De omzet en het resultaat van Ausnutria in het eerste halfjaar van 2023 zijn redelijk stabiel vergeleken met die van het eerste halfjaar in 2022. Dat zegt de zuivelonderneming in een persbericht.
De omzet daalde in het eerste halfjaar van 2023 met 9 procent ten opzichte van het eerste halfjaar een jaar eerder, het resultaat daalde met 5 procent. De belangrijkste markt voor Ausnutria, China, vertoonde een drukkend effect, met name vanwege het nog steeds dalende geboortecijfer in dit land. De daling van bijna 23 procent in winst werd volgens de firma sterk beïnvloed door valutaverschillen.
Kabrita zuigelingenvoeding straks ook in VS
Als positief ziet de onderneming de ontwikkeling in de rest van de wereld; met name in Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost–Azië was er groei zichtbaar. In juli werd bekend dat Kabrita, de op geitenmelk-gebaseerde zuigelingenvoeding van Ausnutria, als eerste Europese merk van zuigelingenvoeding voldoet aan de voedings- en veiligheidseisen van de Amerikaanse Food and Drug Administration. Kabrita zuigelingenvoeding zal naar verwachting in januari volgend jaar beschikbaar zijn in de Verenigde Staten. Daarmee breidt dit merk uit in de VS; Kabrita peutermelk was er al wel verkrijgbaar.
Droogtoren begin 2024 klaar
Ausnutria ziet kansen in de categorie geitenmelk. De bouw van Ausnutria’s nieuwe droogtoren voor halffabricaat kindervoeding in Heerenveen wordt begin 2024 afgerond.