Baby- en kindervoedingfabrikant Ausnutria heeft haar jaarcijfers van 2023 gepubliceerd. De omzet van het bedrijf daalde met 11,7 procent ten opzichte van 2022 naar 931 miljoen euro. Bij de winst was sprake van een daling van 24,9 procent naar 22 miljoen euro, met een bedrijfsresultaat van 59,8 miljoen euro.
Sinds enkele jaren daalt de vraag naar baby- en kindervoeding vanuit China door de afnemende economische groei, een dalend geboortecijfer en toenemende lokale concurrentie. Dit heeft een grote invloed op de resultaten van het Ausnutria. Ook zijn de strikte wetten en regels van de Chinese markt afgelopen jaar aangescherpt. Ausnutria heeft haar merken inmiddels opnieuw geregistreerd. Het bedrijf geeft aan vertrouwen te hebben vertrouwen te hebben de positie op de markt te kunnen versterken, met name voor de producten op basis van geitenmelk.
Ontwikkelingen op markten buiten China laten een positieve trend zien. In januari 2024 lanceerde Ausnutria na goedkeuring van de FDA in 2023 de Kabrita flesvoeding (0-12 maanden) op de Amerikaanse markt. “Ook markten als het Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en India zijn interessant en laten veel potentie zien”, aldus executive director Bart van der Meer.
De bouw van de nieuwe fabriek in Heerenveen is inmiddels afgerond en deze zal eind 2024 commercieel operationeel zijn. De fabriek zal volledig gasloos en vrij van stikstofuitstoot opereren. Het is de bedoeling dat na een testfase de fabriek in Heerenveen samen met die in Kampen de productie van de fabriek in Ommen overneemt.