Ausnutria ziet dat de groei van kindervoeding in China sinds enkele jaren getemperd is. De zuivelonderneming zette daarop in 2024 in op reorganisaties, efficiencyslagen en kostenreductie. Ook is de ontwikkeling tot bredere zuivelonderneming onderdeel van de nieuwe strategie, zo schrijft Ausnutria in een persbericht. De jaarcijfers over 2024 laten een omzetgroei van 50 miljoen euro tot 980 miljoen euro zien.
De corebusiness van Ausnutria is kindervoeding onder eigen merk. De veranderende marktomstandigheden in China, waaronder het gedaalde geboortecijfer en sterk toegenomen lokale concurrentie, hebben de algehele groei in deze markt sinds enkele jaren getemperd. Ausnutria’s eigen merk Kabrita, kindervoeding op basis van geitenmelk, liet een positieve ontwikkeling zien. De omzet van Kabrita in het belangrijkste afzetgebied China is met 5,3 procent gegroeid en buiten China met 68,2 procent, in vergelijking met 2023. De ontwikkeling buiten China wordt met name gedreven door de marktposities in de VS en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië).
Nieuwe fabriek
Mede door de veranderende marktomstandigheden en de bouw van een nieuwe fabriek in Heerenveen, werkte Ausnutria in 2024 aan een herijking van de bedrijfsstrategie. De volledig elektrische fabriek start medio 2025 met de commerciële productie, en zal ‘een belangrijke rol spelen in de te bereiken efficiency en kostenreductie voor de productie van baby- en kindervoeding’, zo is te lezen.
Bredere zuivelonderneming
Ook de ontwikkeling tot bredere zuivelonderneming is onderdeel van de nieuwe strategie. Richard Hickson, CEO: “Naast groei in flesvoeding op basis van geitenmelk, moeten en willen we meer afzetmogelijkheden ontwikkelen voor verwaarding van onze geitenmelk. Vraag en aanbod van geitenmelk is op dit moment niet geheel in balans. We blijven met onze leveranciers in gesprek om tot een constructieve samenwerking te komen voor de toekomst. De ontwikkeling van nieuwe afzetmarkten en producten vraagt de nodige investering in tijd en middelen.”
Overname Amalthea
In 2022 nam Ausnutria een 50%-belang in kaasproducent Amalthea. In 2024 is dat uitgebreid tot een belang van 100%. De overname van Amalthea past in de ontwikkeling tot een bredere zuivelonderneming, gespecialiseerd in geitenmelk, zo vindt Ausnutria.
Foto: Ausnutria